Wednesday, June 10, 2020

Resepi Bubur Sumsum

  12 comments    
categories: 


Sumber gambar: SINI



Bubur Sumsum ni mak aku selalu buat time bulan puasa. Sedap sangat kombinasi bubur yang masin dengan air gula melaka yang manis. Aku pernah buat, tapi sebab salah beli tepung, pi pakai tepung pulut, maka bubur menjadi nasi. Haha tak, bubur jadi ape tah, tak boleh dimakan pun. Haish malu pulak bila teringat. Okaylah .. boleh cuba lagi next time, resepi pun dah diambil secara teliti LOL


Bahan-bahan:
  • Tepung Beras
  • Santan
  • Air
  • Garam
  • Daun Pandan
  • Gula Melaka


Cara Buat Bubur:

  1. Campurkan tepung beras (1 cawan) dengan santan dan air (4 cawan)
2. Kacau campuran tu, dan letak daun pandan, dan garam secukup rasa

3. Kacau sampai kembang (dalam 30 minit)


Cara Buat Air Gula Melaka:

  1. Campurkan air dan gula melaka dan daun pandan
  2. Kacau sampai air mendidih

Dah siap! Selamat mencuba!

12 comments:

  1. sedap.. lembut2 sejuk masuk tekak..

    ReplyDelete
  2. eh kenapa macam senang je nak buat dia..ingatkan susah. harap rajinlah nanti nak cuba. lama betul tak makan bubur sumsum ni. selalu beli je

    ReplyDelete
    Replies
    1. x susah cuma penat tangan mengacau je haha

      Delete
  3. kita tak berapa suka makan bubur sumsum ni...hihi..hosmet suka lah..

    ReplyDelete
  4. Never heard of this dish before but might try it soon because my dad love all kinds of bubur. Thanks for the recipe.

    ReplyDelete
  5. mesti lembut rasanye kann..

    ps. sumsum tu bukan dari tulang lembu ke? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade bermacam jenis sumsum.. yg tu sedap gak!

      Delete
  6. ni antara fevret mak akak.. but not mine.
    selera kami anak branak ni ada je yang tak sama.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha susah tu kalau nak masak kena macam2 hehe

      Delete

sila komen jangan segan-segan :)