Sunday, October 7, 2012

Tips Untuk Berhenti Mengunyah 24 Jam





1. Harus Faham Punca Anda Selalu Lapar

First skali kena taw apa punca kita selalu lapar, so baru taw macam mana nak control rasa lapar tu kan?  Antara punca-punca yang kerap berlaku:


  • Bau makanan tu menyelerakan
  • Perasaan korang jer..!
  • Perubahan hormon
  • Paras gula menurun dalam badan
  • Kurang sesetengah nutrien dalam badan

Bila dah tahu punca yang sebenar, bolehla kita cegah perasaan lapar tu dengan cara yang betul








2. Kurangkan makanan dalam rumah @ office @ bilik

Bila dah taw kita ni selalu je lapar, so kita kena la buang makanan yang ada di sekeliling kita. Sebab kita selalu lapar tu sebab kita tahu ada makanan yang berdekatan. So kalau tau dah takde makanan, kita tak akan fikir sangat pasal makanan tu, kita akan fikir benda-benda lain. So.. selamat dah.. hehe. So apa lagi? Gi kosongkan peti sejuk korang tu dari junk food.. tinggalkan sayur-sayuran berkhasiat je.. Boleh? :)










3. Dapatkan tidur yang mencukupi!

Macam takde kena mengena je kan dengan hal bab lapar ni.. tapi hakikatnya.. memang ade. Hihi. Pakar - pakar kesihatan berkata, kalau tak cukup tidur, metabolisme akan menjadi rendah - untuk jimatkan tenaga. Tapi, bila metabolisme rendah, ini akan merembeskan hormon kortisol yang akan mengakibatkan kita akan cepat rasa lapar. So, jom tido! 7 - 9 jam sehari taw!










4. Ganti dengan makanan yang berkhasiat

Tak boleh tahan? Selalu lapar jugak? Hmm.. boleh jer makan.. Tapi.. korang kena gantikan snek @ chocolate @ gula-gula tu dengan makanan yang sihat lagi menyihatkan iaitu buah-buahan dan sayur-sayuran! Hee.. how cool is that? Leh makan banyak2 tanpa rasa takut..Kalau korang mengidam snek, boleh jugak gantikan dengan kacang-kacang. Ok la tu..



SELAMAT SIHAT! :)


Sumber:


23 comments:

  1. hahaha. saya tak ada masalah ttg mknan. tapi saya sgt2 ada masalah dgn brangan kcntikan or makeup. Benda2 macm ni selalu mgnggu ketenangan saya. Kalo tak beli. mmg boleh bwk smpai mmpi. haha dasatt :P. papepon. i follow back :P

    ReplyDelete
  2. Haha kenal amalkan ni...ayik nak menguyah ja...

    ReplyDelete
  3. uish... baca tajuk je pun dah sentap... hahahah btw good info... nak2 surirumah cam akak ni... mmg dah tau brg ada... so sokmo la masak... heheh

    ReplyDelete
  4. Nice tips. Lately, Mieya memang tak boleh nak berhenti dari mengunyah makanan. Lepas nie boleh lah cuba

    ReplyDelete
  5. sangat banyak informasi yang diselitkan ..tahniah

    ReplyDelete
  6. knp yg baik utk kite itu lah yg paling susah utk kite ikot? hahahahahhaha !

    ReplyDelete
  7. adeh kak saya ni dah kenyang tapi masih leh kunyah tu yg masalah nyee hehe

    ReplyDelete
  8. After research a couple of of the weblog posts on your web site now, and I truly like your means of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site list and shall be checking back soon. Pls take a look at my site as nicely and let me know what you think.

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. sama lah kita.. tp u kurus.. i gemok!

      Delete
  10. kat rumah ok je..tapi bila dalam ofis memang asyik nak mengunyah..sebab nak hilangkan mengantuk..-_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol2.. saya pon ngantuk kt opis.. huhu

      Delete

sila komen jangan segan-segan :)