Saturday, January 22, 2011

Perlukah seorang Makcik penjual tiket bas di Kajang bersikap biadap?

  26 comments    
categories: , ,
Nota : Entri kali ini ialah bersikap luahan perasaan tidak puas hati seorang pengguna kepada perkhidmatan pelanggan yang teruk. Jika anda tidak mahu terkena gangguan perasaan, sila pangkah page ini. ( Hahaha, dalam hati, bace lah weh.. bace la..)


Kisah bermula pada petang yang indah.. Kami dengan niat yang baik ingin membeli tiket untuk pulang ke kampung halaman raya cina nanti. So sejak duduk di rumah sewa di Bangi ni, first time lah kami ke stesen bas Kajang. Sesampai sahaja di sana, kami tengok stesen bus ni lengang je.. Sunyi giler kot! Tak macam kat Seremban, meriah kot! First impression, stesen bus Kajang tak best.. tak rock. Haha, boleh gitu?


Sampai je sana,  kaunter pertama ialah bas Konsortium. Adelah sorang akak jage situ. Kami bertiga pon tengoklah dan bace2 maklumat dan lokasi yang ditulis di kaunter itu sambil berborak-borak di antara kami. Saya pon kebetulan selalu je naik bas ni untuk balik Johor. Saya pon baru nak tanye akak tu tiket ke Larkin 3hb available lagi tak? Bila saye dekat je dengan kaunter tu, tiba2 akak tiket bas tu berkata:

" DAH DAH TAK PAYAH TANYE2 TADI ORANG TANYE BUAT DEK JE! PEGI LA KAT KAUNTER LAIN. PEGI! JALAN SANA.. JALAN.. JALAN!"


Kami terus menjadi terkejut. Kasar sekali percakapan akak tu. Serius, kami memang tak dengar dia ada tanya kat kami tadi.  Yelah, kami tengah berbual-bual sesama kami tadi. Biaselah, first time datang kan, mestilah nak baca2 dulu.. takkan terus nak tanye kan. Sebab terlalu terkejut, kami pun blah ajelah dari kaunter tu dalam kebingungan.. 


Lepas tu kami berbual lah sesama sendiri.

Saya: " Weh, ko dengar ke akak tu cakap dengan kite tadi?"

Kawan: " Ehhhhh.. tak dengar ape-ape pon! Pelik!"



Tiba-tiba dengar suara akak tu dari belakang macam halilintar.

"HA MENGUMPAT LAH TU! SESUKA HATI MULUT KO NAK CAKAP AKU BODOH! MACAM LAH KORANG PANDAI SANGAT! DAHLAH MACAM ORANG BISU CAKAP TAK NAK JAWAB! MACAMLAH MUKA KAU ORANG TU CANTIK SANGAT! BODOH!MACAM BAGUS!MACAM LAH PANDAI SANGAT.INGAT MULUT TU CANTIK SANGAT KE TAK NAK JAWAB!"


Sekali lagi kami terkejut macam nak pengsan. Bolek plak akak/makcik tu cakap kuat2 sampai satu floor tu dengar. Semua orang tengok2 kami, macamlah kami ni hina sangat. Dahlah stesen tu  SUNYI, LENGANG so memang semua orang dengar lah kan? Tapi kami dengan muka tebal buat muke tak paham je, macam tak bersalah. Eh memang tak bersalah pon kan.


Tapi akak/makcik tu memang mengganas lah kan. Dia sambung lagi membebel :


"BODOH SIOT HA PADAN MUKA DAH TAKDE TIKET BAS! INGAT PANDAI SANGAT, INGAT CANTIK SANGAT!BODOH..BISU"



Saya memang tak tahan dengar mulut dia tu, jadi saya pun pergi kat dia.. 

Saya: "Akak ni kenape? Kalau kitorang salah, kitorang mintak maaf la.. Tapi kami takde pun cakap akak BODOH.."

Akak/Makcik :"EYYY.. KO INGAT AKU PEKAK KE.. AKU DENGAR LA. DAH LA.. PEGI JALAN LA.."

Saya: "Kami nak mintak maaf je.."

Akak/Makcik: "DAH DAH..AKU TAK NAK DENGAR.. AKU TENGAH PANAS NI.. PEGI JALAN LA.. NI KAWASAN AKU... BUKAN KAWASAN KO! GI JALAN LA..!"

Saya: "Okay, kalau tak nak dengar, DIAM" (alamak, teremo plak saya. Saya pon terus blah sebab takut die yang macam ahli sumo tu mengamuk dan terus nak membelasah saye)



Akak/Makcik tu tersentak, macam terkejut kot saya cakap macam tu.. 


Akak/ Makcik: "EH KURANG HAJARNYE MULUT KO! AKU TAMPAR KANG..!"


Tapi masa tu saya dan kawan2 dah blah dah.. Malas nak dengar. Malas nak layan.. Kami pun meneruskan pencarian tiket di kaunter lain. Akak tu macam biase, masih membebel-bebel.. Tapi takde orang layan pon.. Membebel lah dia sorang-sorang macam orang giler..

 



Persoalannya di sini:


  • Okay, kalau betul pun kami salah, tak menjawab soalan dia, perlukah die menjerit, memekik-mekik memarahi kami macam orang gila? Dia tu tak kan taw ke, Customer is always right?
  • Tulah, betollah mak saya cakap.. "Mentaliti dia rendah, kalau dia pandai, mesti dia dah jadi doctor, takdelah jadi penjual tiket bas". Maafkan saya, bukan saya nak cakap sume penjual tiket bas tu bodoh, takde adab. Saya yakin, ramai penjual tiket bas yang baik, pandai ambil hati, approach pelanggan dengan mesra. Tapi, yang segelintir macam akak/makcik tu lah yang menyebabkan saya meluat sangat.
  •  Perlu ke dia cakap, "Macamlah muka korang lawa sangat..!". Eh, ape kena mengena dengan lawa atau tidak? Bukan dia tengah jual barang kosmestik pun, pastu kami tak layan.. Dan siapa dia nak cakap kami lawa ke tak? Memanglah tak lawa sangat, tapi lawa la jugak. (Eh, tibe2 kan nak perasan ni apehal?) Dan kami bukan nak cakap apelah, kami rasa seorang penjual tiket berbangsa MELAYU dan sudah pastinya ISLAM, bersaiz  XXXL PLUS tak perlulah memakai dress pendek takde lengan paras ATAS LUTUT. Bukan kerja kat disko pun kan.. stesen bus lengang je pun.. Sopanlah sket..
  • Salah saya jugak sebab tak ambil nombor telefon syarikat bas untuk buat aduan pengguna. Boleh jugak mengadu kat Manager die kan suruh pecat jer orang macam tu. Carik kat website tak jumpe plak. Aduh, salah kami jugak..
  • Saya rasa penjual tiket bas perlu kursus jugak macam mana nak handle pelanggan. Macam mana nak kontrol emosi..  Kalau rasa macam tak boleh sangat nak control perasaan dan emosi, pegilah daftarkan diri di Tanjung Rambutan atau Hospital Bahagia untuk merawat penyakit anda.. Untuk kebaikan diri jugak..


 Ini gambar hiasan je.. Ini penjual tiket kat China.. Yang sudah pasti lebih cantik dan berbudi bahasa dari akak/makcik tu..Agaknye la.. hehehe



NOTA : Sebenarnya saya pon tak suka nak meluah perasaan tak best kat dalam blog. Kalau boleh nak cerita benda2 happy je.. Tapi Dr. Fadhilah Kamsah kate, Kalau stress .. tulis lah kat mane2 bagi melepaskan stress tu. Tapi sebab sekarang dah maju, saya nak menaip jelah! Huhh.. lega skett.. Terima kasih kerana sudi membaca..!


26 comments:

  1. buat malu kaum je kan? buat je aduan kat pengguna, FOMCA kan ada..

    ReplyDelete
  2. terima kasih mummy jue!

    mekasih atas cadangan!

    ReplyDelete
  3. eeiii..geramnye saye sampai tak terkate2..naseb la bukan saye yg ade kat situ..td pun saye ade bergadoh ngan pemndu lori barang..mmg takde adab..melayu plak tuh..knp la org melayu selalu bersikap mcm tuh..sebab tu lah org selalu kate "macam mane la melayu nk maju..." hurmmm...

    ReplyDelete
  4. huk3...tersangat kuang ajo lah makcik tu..sangat tak cooollll..PMS ke ape..

    ReplyDelete
  5. chaya^aine :

    haha. memang geram pun sampai menggigil-gigil. Kalau boleh memang rase macam nak mencarut je kt makcik tu, tapi pikir2 balik kalau dilayan lagik lah kite ni macam bodoh kan

    tulah.. melayu.. heii.. tak taw lah nak kate ape.. pelik sungguh kami.

    ReplyDelete
  6. melon:

    yup! and she's the worst i've met.. :(

    ReplyDelete
  7. cek mek molek:

    kalau ye pun PMS.. x kan mengamuk mcm gitu kot.. patutlah tak laku tiket bas die, bayangkan kaunter pertama tp ade lg tiket.. kaunter lain sume dah abes..

    ape maksudnye agaknye tu?

    ReplyDelete
  8. Lu nak gua kasi suggestion memaki hamunn akak tuh balikk takkk?

    "Kakk, gua memang lawa punnn! Gua takde lahh gemok debab cam akak bau longkang hanyir. Lembu mati 10 tahunn lagi wangi lahhh. Mulot bauuu jambannn! "

    Hahahahaha =P Gua punn turut panasss hati beb! Hahaha

    ReplyDelete
  9. mksudnye, xlaku..wakakaka

    ReplyDelete
  10. makk aii mulut makcik tuh rasa nak kena jakk tenyeh sama cili padi.
    sesuka hati dia cakap, bila bls sket kate krg ajo.yg dy tu krg ajo xsdar plak?hihi.sabar jek laaa.dia emo tu lepas kat org len sske hati.hehe.

    ReplyDelete
  11. buat tak tau sudah... makcik camtu tak pyh dilayan..

    ReplyDelete
  12. uish....gile ganaih.......XXXXXL plus eh...sib bek tak jadi kingkong kejar korg...hahaha

    ReplyDelete
  13. hasan suyat:

    Hahaha.. serius weh.. aku takot sbenanye.. lepas tersuruh dia diam tu kan, baru aku cuak giler..

    Kang tak pasal dia terkam aku, belasah aku ke.. adoi.. dah lah kawan2 aku kecil molek sumenye.. 3 lawan 1, belom tentu yg 3 tu
    akan menang.. hahaha

    Memang panas weh.. camana la orang tu boleh jage kaunter bas. x best langsung! xde interview ke sblom jadi penjual tiket bas?

    ReplyDelete
  14. Anon :

    betol3.. mmg tak laku. sedih tokay bas konsortium.. apesallah tiket bas kt kajang x laku..

    patut buat post mortem

    ReplyDelete
  15. Merah :

    tension ! nak emo g la tumbuk bantal ke, makan ke.. ade ke marah customer?

    ReplyDelete
  16. fitrihadi :

    mula2 memang kitorang tak layan.. sekali dia bising sgt.. bingit telinga..

    aku pon dgn tulus suci g la mintak maaf.. sekali aku pon same gak ter emo..

    lepas tu baru die senyap..

    ReplyDelete
  17. shu:

    aku takot gak weh.. tu kan kawasan die.. hahaha... kawasan die konon

    ReplyDelete
  18. hehe ntah la .. nak buat, tp mcm da lambat.. nanti la nak jumpe boss die :D

    ReplyDelete
  19. Aku suggest ko lahh yang pegi jadi penjual ticket kat situ. Hahahahaha

    ReplyDelete
  20. wakakaka..cisss.. penat woo amek degree 4 taon mcm nak gile.. haahaha..

    ReplyDelete
  21. sape kurang ajar? saye ke? ehe

    ReplyDelete
  22. hoiih awt ganaaih sgt makcik tu. sopan gila ang jwb. huhu.
    awt x kasi kaw2 skit.
    biaq dia panas menggelegak lg. haha

    ReplyDelete
  23. hahaha. aku takut patah tulang riuk!

    ReplyDelete

sila komen jangan segan-segan :)