Wednesday, October 8, 2008

Jabatan Iman dan Jabatan Dosa

  4 comments    
categories: 
article ni ak jumpe dlm buku Perutusan Hawa, KISAS..adik aku punyer..


xde unsur2 plagiat dari aku ok..?


Iman : Assalamualaikum bos

Diri : Waalaikumussalam wbt. Lama x nampak. Awak cuti ke?


Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tidak memerlukan kami lagi.


Diri : Laaa...kenapa pulak awak ckp mcm 2? Pentadbiran diri saya berterabur bila jabatan
awak tiada


Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil. VCD, SMS, TV. Kami
rase terpinggir.

Diri : Entahlah, sbenanye saye x penah menggaji mereka,tp mereka terlalu rajin membuat
kerja, bekerja tAnpa gaji tp byk duit sy abes...xtahu lah..


Iman : Tu sbb kami rasa tuan meminggirkan kami. Al-Quran, zikir, ma'thurat, dan solat malam
tidak boleh bekerja dgn mreka. Kami mmg xboleh bercampur dgn mreka.

Diri : Saya x pnh minta kamu bercuti


Iman : Bagaimana tuan ingin kami bekerja sdgkan tuan sudah punya 'pekerja tambahan'. Saya
lihat mreka sudah buat tuan gembira

Diri : Arghhh..gembira apenye? Bersepah kerja di pejabat tu! Tolonglah, bekerja dgn saya
kembali.


Iman : Kami mmg sudah berkhidmat dgn tuan dari tuan di dalam rahim lg. Tapi, tuan kadang2
mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan utk pekerja tambahan, Encik Dosa, tapi
kami, tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami x terjaga


Diri : Maafkan saya. Kembalilah bekerja dgn saya.Saya janji kebajikan kamu akan saya jaga
Encik Iman..


Iman : Tuan boleh berjanji, tetapi CEO kita akan memerhati tuan, Dialah Allah. Tuan takkan
x takut menabur janji tp x menunaikannya..


Diri : Janganlah menyalahkan saya


Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yg bersih dan amanah. Bukanlah
saya nak memandang rendah pada jabatan baru Encik Dosa, tapi kami x suka cara mrk
bekerja. Mereka meminggirkan kami.

Diri : Dah awak x melawan ?


Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu,
kebajikan kami langsung tuan x jaga. Sedangkan kami x pernah meminta gaji dari tuan.
Cuma kami minta disediakan ruang yg bersih dan amanah utk kami bekerja. Salahkah
kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang2 lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. X dpt rasanya kami berkhidmat utk tuan lg. Siapalah
kami..

Diri : Ehhh jangan..bekerjalah dgn saya..

Iman : Buanglah pekerja itu. Mrk cuma meminta-minta dari tuan. Tuan perlu berhabis jutaan
ringgit utk mrk. Kami menyediakan perkhidmatan percuma

Diri : Aduh, mrk mmg pekerja yg menggembirakan saya. Memang kamu percuma, tapi
kamu kadang2 bising. Ini x bole, itu x bole..saya rimas..!

Iman : * senyum sinis * Maafkan kami tuan. Kami minta diri dulu. Tak perlulah kami
berkhidmat dgn tuan lg klu begitu. Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa disisi. Tuan
jangan risau, kami maafkan tuan.

Diri : Jangan pergi..Saya sanggup pecat Encik Dosa dan AJK, VCD , dan majalah yg melalaikan.

Iman : Tuan betul2 sanggup?

Diri : Ya,saya kelam kabut skrg. X tenang. Gelisah

Iman : Alhamdulillah...Kami percuma. Tuan xkan rugi, sebaliknya tuan untung besar. Silap
haribulan, CEO kita, ALLAH akan naikkan pangkat tuan ke pangkat yg lbh tinggi.

Diri : Terima kasih. Pangillah ahli jawatankuasa kamu bekerja semula. En Solat, En Ma'thurat,
En Zikir dan yg lain2 ya

Iman : Alhamdulillah..smoga keuntungan tuan berganda2 thn ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih..

ini analogi mudah. Begitulah diri kita. Kitalah bos dlm diri kita. Jabatan dalam diri kita hanya ada dua.Kitalah yg perlu mengurus sebaiknya pekerja2 kita.

adios amigos
tata titi tutu

4 comments:

  1. rajin jgak ang dok menyelak buku2 adik ang..
    memang ang seorg penagih buku yg tegar..=p

    ReplyDelete
  2. hoho...aku bace sume bhn bacaan except 4 buku text plajaran....haha

    ReplyDelete

sila komen jangan segan-segan :)